BUDAPESCHT del två - thermalbad, svensexor och fifty shades of paprika

03.06.2018 kl. 21:41

Budapest är lite som Åbo, fast ändå lite charmigare. Det finns massor med gamla fina hus som inte alls är i sync med de andra husen. Med olika fasader, färger och balkonger. Många otroligt fina balkonger med massor av växter! Goals! Jag behöver nog en balkong så småningom. Börjar bli lite instängt.

Jag brände mina axlar redigt under lördagen så var glad att det var lite svalare under söndag. Höll mig i skuggan så mycket jag kunde och bestämde att vi skulle gå till ett museum. Jag är ganska intresserad av historia, speciellt andra världskriget, så tycket att HOUSE OF TERRORS var ett bra val. Eller? Ett museum om hur illa behandlade människor blev och hur tragiskt det var under andra världskriget. Det var ju intressant att lära sig mer om Ungerns historia och hur de var påverkade av allting - men inte blev man glad inte. Alla som gick omkring där såg deprimerade ut och jag såg några som grät. Jag är en bra reseplanerare, jag lovar. Men en är ju inte perfekt. Hehe.

Efter det besöket behövde vi glass, och tvärs över gatan fanns Street Cakes - och dit for vi så dammet yrde!

Denna stad är ett myket populärt ställe för svensexor. Det kryllade av britter som trampade på i beer-wagons och var allmänt högljudda, ungefär som de brukar. När vi gick förbi en öl-vagn påväg till parken, så sprang en kille fram till oss och vände sig till Erik och berättade att han är med i ett drickaspel, och behövde dansa med mig. Han frågade om han får lov till det av Erik (inte av MIG). Han gav sin approval och där stod jag o dansade mitt på torget med en svettig britt. Tack för den.

Vi hade några saker på vår Budapest must-do list. Lyckades checka av allt på den listan, och två av dom var äta chimney cake och besöka ett badhus. Vi tänkte att det skulle vara mer gemytligt att bada på eftermiddagen då det ändå var ganska varmt och då kanske det inte kryllade av så mycket människor, så vi gick till en park brevid Heroe's square och chillade med nån öl under tiden.

Széchenyi thermalbad öppnade sina dörrar första gången 1913. Så såg det ut med! Det var gammalt, charmigt och gult. Det hade sin charm, samtidigt som det kändes lite ohygieniskt på vissa ställen. Men det var mestadels inomhus det verkade så. Utomhus var det så otroligt nice, men halt. Vi lyckades bonga solnedgången och satt på en bänk och drack varsin öl. Så här kunde man nog leva varje dag utan problem.

Saluhallen var ett måste för mig, because food. Men måste nog erkänna att jag blev lite besviken för hade förvänta mig lite mer än vad det var. Vartannat stånd sålde samma saker men i olika priser. Vi (han) jagade efter den billigaste rökta paprikapulver påsarna att köpa hem och that's it, typ. Men den är ju maffig och det fanns fina saker att se på - så helt okej ändå!

Soo, what can I buy for this amount of coins? Köpte 5 påsar paprika.

Efter det här gick vi sakta genom staden tillbaka mot hotellet. Vi letade souvenirer att köpa hem, jag browsade lite kläder från Bershka och Pull&Bear och så åt vi lite traditionell ungersk gulasch!

Vi tog en öl på hotellet före vi tog bussen till flyget, hade roliga diskussioner och glömde lite bort tiden, så blev lite sena enligt min tidtabell. Jag har blivit lärd att man skall vara minst två timmar innan take off på plats. Vi anlände typ 45 min innan boarding och jag hade semi-panik, men det gick nog ändå helt bra. Tur så hade vi bara handbaggage och var färdigt incheckade. Spelade Uno nästan hela flygresan och ingen klappade.

Som Erik sa i Budapest: Vi är nog bra på att resa.

Tills vi kom hem. Väl i Helsingfors fumlade vi rejält med bussen och åkte onödigt in till stan med flygtåget, hoppade på en buss som sedan for via flyplatsen igen..sura var vi, men inte kan man vinna på allting! Hem till Åbo kom vi ändå till slut och vi tycker ännu om varandra - så.. en LYCKAD RESA! Nästa blir Åland på midsommaren.

HA EN SKÖN MÅNDAG ALLA TREVLIGA!